ISTIHSAN
A.
PENGENALAN
Sumber hukum
ialah sumber pengambilan di dalam menetapkan sesuatu hukum syarak, sama ada ia
berasaskan sumber yang disepakati oleh ulama mujtahid ataupun sumber yang tidak
disepakati oleh mereka. Sumber hukum dalam perundangan Islam secara umumnya
dapat dibahagikan kepada dua bahagian iaitu Dalil Qat’I dan Dalil Zanni.
Dalil Qat’i
ialah dalil-dalil yang disepakati oleh ulama. Dalil tersebut dibahagikan kepada
beberapa bahagian iaitu, Al-Quran, Al-Sunnah, Ijmak,dan Al-Qiyas. Dalil Zanni ialah
dalil-dalil yang tidak disepakati oleh sebilangan ulama. Contohnya seperti
Istihsan, Masalih Mursalah, Uruf, Istishab dan sebagainya.(Abdul Latif Muda
1997:62)
Istihsan
merupakan salah satu daripada sumber hukum perundangan Islam tetapi ianya
tergolong dalam sumber hukum yang tidak disepakati. Oleh yang demikian, ulama
berselisih pendapat tentang kehujahan Istihsan, ini kerana terdapat ulama yang
menerima dan juga menolak Istihsan. Antara ulama yang menerima kehujahan
Istihsan ialah ulama Hanafiah, Imam Malik dan sebahagian ulama Hanbali.
Manakala pula, antara ulama yang menolak kehujahan Istihsan ialah Imam Shafie
dam ulama shafi’I serta sebahagian ulama Hanbali.(Abdul Latif Muda 1997:117)
Ulama yang
menerima Istihsan berpendapat bahawa Istihsan adalah salah satu cara untuk
mencari penyelesaian terbaik bagi kepentingan awam. Manakala pula, menurut
sebahagian ulama yang menolak kehujahan Istihsan, jika Istihsan dibenarkan ini
boleh membuka jalan ke arah penggunaan akal fikiran tanpa sekatan yang mana ia terdedah
kepada kesilapan dalam menetapkan hukum. Hal ini kerana hukum akan dibuat
berdasarkan nafsu dan fikiran, sedangkan yang berhak membuat hukum adalah Allah
s.w.t. (Amir Husin Mohd Nor 2002:36)
B.
TAKRIF ISTIHSAN
Istihsan dari
segi bahasa ialah menganggap sesuatu itu baik atau sesuatu yang disukai oleh
seseorang serta cenderung ke arahnya sekalipun dipandang buruk (tidak disukai)
oleh orang lain. Istihsan dari segi istilah pula dapat di bahagi kepada
beberapa pandangan.(Hassan Ahmad 1998:300)
Menurut Mazhab
Hanafi terdapat dua pengertian iaitu :
1)
Qiyas yang tersembunyi
illahnya kerana halusnya atau jauhnya dari ingatan hati lagi berlaku didalam
keadaan menentang Qiyas yang jelas illahnya kerana bersegeranya kepada ingatan
hati pada peringkat permulaan.
2)
Dikecualikan masalah
sempurna daripada konsep menyeluruh atau kaedah umum kerana ada dalil khusus
yang mengkehendaki pengecualian itu sama ada dalil khusus itu terdiri daripada
nas atau keadaan yang memaksa (darurat) atau uruf atau kepentingan (maslahat)
atau lainnya. (Hassan Ahmad 1998:299)
Menurut Mazhab
Maliki Istihsan ialah :
Mengutamakan
tinggal sesuatu dalil dan membolehkan menyalahinya kerana ada dalil lain
menentang sebahagian daripada kehendaknya.(Hassan Ahmad 1998:302)
Menurut Mazhab
Hanafi :
Berpaling
didalam menghukum sesuatu masalah daripada masalah-masalah yang sebanding
dengannya kerana ada dalil yang khusus terdiri dari Al-Quran atau
Sunnah.(Hassan Ahmad 1998:303)
Menurut Mazhab
Shafie :
Sesuatu
perkara yang difikirkan baik oleh mujtahid.(Hassan Ahmad 1998:303)
Para ulamak
mentakrifkan Istihsan sebagai beralih dari Qiyas jaliy kepada Qiyas khafiy atau
mengecualikan masalah juz’iyyah dari asal yang kulliy atau kaedah yang umum
berdasarkan kepada dalil yang menyebabkan peralihan ini. Antara ciri-ciri
Istihsan ialah beralih dari menggunakan Qiyas jaliy kepada menggunakan Qiyas
khafiy berdasarkan dalil tertentu. Selain itu juga,cirri Istihsan ialah
menggunakan sesuatu masalah dari asal atau kaedah yang umum berdasarkan kepada
dalil tertentu.(Amir Husin Mohd Nor 2002:34)
Secara
rumusannya Istihsan adalah beralih daripada hukum yang diistinbatkan melalui
Qiyas jaliy kepada hukum yang dikeluarkan melalui Qiyas khafiy atau
pengecualian satu-satu masalah juz’iyyah daripada kaedah yang berbentuk kulliy
kerana terdapat dalil lain yang lebih disenangi oleh seseorang mujtahid untuk
berbuat demikian.
C.
SEJARAH PERKEMBANGAN
SUMBER ISTIHSAN
Sebelum Abu
Hanifah menggunakan istilah istihsan, ulama-ulama sebelumnya telah menggunakan
istilah ini. Iyas ibn Mu’awiyah seorang hakim dalam pemerintahan Umaiyah pernah
berkata:
“tidaklah saya menemukan qadhi,
melainkan apa yang dipandang baik manusia”.(Dr Abdul Wahhab Khallaf,1984)
Sesudah Abu
Hanifah menjadi seorang mujtahid dan ahli falsafah dalam bidang hukum, istilah
istihsan sering digunakan sehingga penggunaannya hampir sama dengan qiyas.
Umpamanya Abu Hanifah berkata:
“qiyas memutuskan begini, sedang
istihsan memutuskan begitu. Kami mengambil istihsan. Qiyas memutuskan begini,
akan tetapi kami beristisan, andaikata tidak ada riwayat tentulah saya
menggunakan qiyas. Kami menetapkan demikian dengan jalan istihsan, tidak
bersesuaian dengan qiyas”.(Dr Abdul Wahhab Khallaf,1984)
Imam Abu
Hanifah terkenal sebagai seorang ahli hukum yang amat pandai menggunakan sumber
istihsan dan banyak merujuk masalah-masalah berdasarkan sumber istihsan. Imam
Abu Hanifah hampir-hampir digelar ‘imam Istihsan’ sebagaimana beliau digelar
imam ahlul ra’yi.
Muhammad Ibnul
Hasan, salah seorang murid Imam Abu Hanifah telah berkata:
“adalah Abu Hanifah telah
berdiskusi dengan sahabat-sahabatnya tentang qiyas. Mereka dapat membantahnya.
Tetapi apabila Abu Hanifah mengatakan: saya beristihsan, tidak ada lagi orang
yang menandinginya kerana banyak dalil-dalil yang dikemukakan tentang istihsan
dalam pelbagai masalah”.(Dr Abdul Wahhab Khallaf,1984)
Kemudian
murid-muridnya yang mencapai darjat ijtihad mengikut jejak Abu Hanifah. Maka
telah timbul banyak masalah berdasarkan istihsan sehingga mereka memberi
pengertian bahawa istihsan itu merupakan satu dalil hukum dan para mujtahid
harus mengetahuinya. Muhammad Ibnul Hasan berpendapat bahawa mengetahui
masalah-masalah istihsan adalah syarat untuk berijtihad.
Muhammad Ibnul
Hasan berkata:
“mengetahui masalah-masalah
istihsan menurut para fuqaha adalah salah satu syarat ijtihad, sama dengan
mengetahui dalil-dalil yang lain”.
Imam Abu
Hanifah sendiri berkata:
“barang siapa mengetahui Al-kitab
dan As-sunnah, pendapat para sahabat Rasulullah dan apa yang diistihsankan oleh
para para fuqaha, dapatlah dia berijtihad terhadap hal-hal yang dihadapinya dan
dia menjalankan yang demikian itu terhadap solatnya, puasanya, hajinya dan
segala yang disuruh dan yang dilarang. Maka apabila dia berijtihad dan berqiyas
kepada yang menyerupainya dapatlah dia beramal dengan yang demikian walaupun
dia salah dalam ijtihadnya”.(Dr Abdul Wahhab Khallaf,1984)
Abu Hanifah
sendiri tidak menegaskan definisi istihsan itu, dari pendapatnya, istihsan
digunakan sebagai dalil-dalil hukum yang digunakan untuk menentang qiyas dan
menguatkan istihsan itu bila ia bertentangan dengan qiyas. Maksud istihsan
adalah tidak terang, terkecuali pada beberapa masalah yang merupakan hadis atau
athar.
Beliau sering
berkata:
“Andaikata tidak ada athar,
tentulah saya berpegang pada qiyas. Andaikata tidak ada riwayat, tentulah saya
berpegang pada qiyas.”
Tidak boleh
dikatakan bahawa Abu Hanifah, Malik, dan sahabat-sahabat beristihsan tanpa
menggunakan dalil-dalil yang syarak, tetapi sebenarnya mereka tidak menerangkan
dalil-dalil yang telah mereka maksudkan, dan yang sebenarnya mereka kehendaki
dengan pendapat itu. Hal ini tidaklah begitu menghairankan, kerana masa itu
belum lagi terjadi masa pentakrifan istilah-istilah baru. Masa itu adalah masa
ijtihad dan mereka itu diakui oleh masyarakat sebagai ahli-ahli ijtihad. Imam
Syafie menyerang dengan amat tajam bila beliau mendengar pengikut-pengikut Imam
Abu Hanifah menggunakan istihsan ketika berdiskusi dengan beliau tanpa
menerangkan maksud istilah itu.
Mungkin
pendebat-pendebat Imam Abu Hanifah menggunakan istilah istihsan tanpa
mengetahui sesuatu dalil kerana mereka bertaklid kepada imam-imam mereka.
Apabila Imam Syafie bertanya kepada mereka tentang hakikat istihsan, mereka
tidak dapat menjawabnya. Imam Syafie membantah orang-orang yang sering
menggunakan kata-kata ijmak untuk dijadikan dalil mereka tanpa mereka menyebut
dasar pegangan mereka itu. Pendapat-pendapat Imam Syafie, baik dalam Ar Risalah
mahupun Al Umm tegas mengatakan bahawa istihsan tanpa dalil tidak dapat
diterima bahkan haram dilakukan.
Dalam Ar Risalah
Imam Syafie berkata:
“sesungguhnya haram atas
seseorang menetapkan sesuatu dengan jalan istihsan, apabila istihsan itu
menyalahi hadis. Dan tidak boleh lagi seseorang mengatakan: ‘saya beristihsan
tidak menggunakan qiyas’. Andaikata kita boleh mengenepikan qiyas, bolehlah
bagi ahli-ahli akal dari orang yang tidak mempunyai ilmu mengatakan sesuatu
yang tidak ada hadis terhadapnya dengan menggunakan dasar istihsan. Istihsan
itu sebenarnya hanya mencari enak sahaja” .(Dr Abdul Wahhab Khallaf,1984).
Dalam kitab
Ibtal al-Istihsan, Imam Syafie menerangkan dalil-dalil yang menegaskan bahawa
para mufti tidak boleh berfatwa dengan istihsan, kerana kalu berfatwa dengan
istihsan bererti dia telah menyimpang dari Al-Quran dan Sunnah, al-ijmak dan
qiyas. Dan bererti dia mengikuti pendapatnya sendiri.
Dalam masalah
ini Daud Ibn Ali menyetujui pendapat Imam Syafie, sebagaimana ulama -ulama
Hanbaliyah menyetujui fahaman Imam Abu Hanifah dan Imam Malik.
Dalam kitab
Risalah Al Usul, Daud menegaskan:
“Sesungguhnya menetapkan sesuatu
dengan qiyas tidak wajib, dan menggunakan istihsan tidak boleh”.
Shafiyuddin Al
Baghdadi dalam kitabnya Qawa’idal Usul dan Ibnu Qadamah Al Maqdisi dalam
kitabnya Raudhatun Nazhir menyatakan bahawa Imam Ahmad ibn Hanbal bersetuju
dengan pandangan Imam Abu Hanifah dalam masalah ini.
Demikianlah
perkembangan dalam fasa pertama tentang kedudukan istihsan. Satu pihak
menggunakan istihsan untuk sesuatu hukum yang mereka kehendaki walaupun mereka
belum dapat menernagkan hakikat sebenar istihsan dan satu pihak yang lain
menolak dari menggunakan istihsan dengan alasan bahawa istihsan adalah menurut
fikiran semata-mata.
Sesudah masa
membuat dalil bagi dasar-dasar yang digunakan selepas zaman Imam Syafie,
barulah tokoh-tokoh fiqh mazhab Hanafi membuat pentakrifan istihsan dan
menerangkan hakikat yang sebenarnya yang mereka ungkapkan dari cabang-cabang
hukum yang dinukilkan daripada imam. Namun demikian, pentakrifan yang telah
dibuat masih tidak dapat melepaskan istihsan dari arena perselisihan.
D.
CONTOH ISTIHSAN
ULAMA’ HANAFI
Antara contoh
penggunaan istihsan menurut ulamak Hanafiah terbahagi kepada dua iaitu:
1)
Istihsan yang dalilnya
qiyas khafiy
2)
Istihsan yang pemgecualian
dalilnya adalah maslahah
Istihsan Yang
Dalilnya Qiyas Khafiy.
Contohnya adalah seperti berikut
:
i.
Wanita berhaid harus
membaca Al-Quran berdasarkan istihsan dan haram berdasarkan al-Qiyas.
Pengharamannya berdasarkan kepada al-Qiyas, kerana ianya di qiyaskan dengan
orang yang berjima’ yang mana Illah ( sebabnya) sama iaitu kedua-duanya sama
dalam keadaan tidak suci dan diharamkan membaca al-Quran. Walaubagaimanapun,
hukumnya adalah harus bagi seorang perempuan yang dalam keadaan haid untuk
membaca Al-Quran berdasarkan istihsan. Ini kerana haid dan berjima’ tidak sama
dari sudut waktu. Masa haid lama manakala masa berjima’ adalah sekejap. Oleh
itu wanita yang dalam keadaan haid diharuskan membaca Al-Quran, jika tidak
beerti dalam tempoh haid yang lama itu ia tidak dapat beibadat dengan membaca
Al-Quran, sedangkan lelaki dapat membacanya sepanjang masa.
ii.
Menurut ulama’ Hanafiah dan
menurut al-Qiyas terang ( jaliy ), sisa burung helang adalah najis dan haram,
kerana ia diqiyaskan dengan sisa binatang buas yang lain, seperti harimau dan
serigala. Berdasarkan dagingnya haram dimakan. Menurut Istihsan pula, sisa
burung helang dan burung penyambar yang lain tidak najis, kerana binatang
tersebut makan dan minum menggunakan paruh dan ia adalah suci apabila
diqiyaskan dengan mulut manusia yang bersih. Oleh itu, walaupun dagingnya haram
dimakan tetapi air liur yang keluar daripada dagingnya tidak bercampur dengan
sisa makanan yang dimakannya kerana ia minum dengan menggunakan paruh bukan
lidah.Walaubagaimanapun, sisa binatang buas tetap haram menurut istihsan dan
al-Qiyas kerana ia minum dengan menggunakan lidah yang bercampur dengan air
liur yang najis.
Istihsan Yang
Pengecualian Dalilnya Adalah Maslahah.
Contohnya adalah seperti berikut
:
i.
Hukum syarak menegah
melakukan akad atau jual beli terhadap barangan yang tidak ada waktu akad.
Berdasarkan Istihsan, harus akad pada jual beli saham, sewa menyewa, upah
mengupah atau membuat tempahan atau semua bentuk urusan barangan yang tiada
pada waktu akad. Hujah dan alasan penggunaan istihsan adalah kerana manusia
memerlukan dan sudah menjadi kebiasaan mereka menjalankan urusan dengan cara
tersebut.
ii.
Ulamak menetapkan orang
bodoh ( safih ) tidak sah tasarruf atau tabarrru’ yang berkaitan dengan harta
milik mereka. Namun begitu, istihsan mengharuskan dan mengecualikan mereka
tasarruf dengan mewakafkan harta untuk diri mereka sewaktu mereka hidup.
Penggunaan Istihsan ialah atas dasar menjaga harta mereka daripada habis dan
dibelanjakan dengan sia-sia. ( Abdul Latif Muda : 1997 )
E.
BAHAGIAN-BAHAGIAN
ISTIHSAN.
1.
Istihsan Dengan Nas
Istihsan
dengan nas bermaksud perkara pada setiap masalah yang menunjukkan hukum yang
bertentangan dan berbeza dengan kaedah yang ditetapkan yang mempunyai nas
daripada Allah SWT.(Abdul Latif Muda,1997)
Dengan kata
lain, istihsan ialah suatu nas khusus yang khusus daripada Allah SWT tentang
juzuk tertentu hingga hukumnya bertentangan atau berbeza daripada hukum asal
walaupun pada masalah yang sama yang sabit dan ianya menjadi kaedah umum.(Nota
kuliah,2009).
Contohnya
Puasa tidak batal apabila makan secara tidak sengaja disebabkan lupa. Menurut
kaedah umum dan al-Qiyas, puasa seseorang batal kerana ia tidak menahan diri
daripada memasukkan sesuatu ke dalam rongga badan. Namun hukum itu dikecualikan
daripada kaedah umum berdasarkan hadis Baginda saw :
من اكل او شرب ناسيا
فلا يفطر فانما هو رزق رزقا الله
Terjemahan:
“Barang siapa yang terlupa
sedangkan ia berpuasa lalu ia makan atau minum, maka hendaklah ia menyempunakan
puasanya. Sesungguhnya Allah memberi makan dan minum kepadanya.”
( Riwayat Al-Bukhari dan Muslim
dan At-Tarmizi dan Abu Daud dan Ibnu Majah)
Contoh lain
adalah jual beli salam. Rasulullah saw melarang jual beli yang tidak ada di
tempat ketika akad (Abdul Wahhab Khalaf, 1984). Dalil nasnya :
من اسلف منكم فليسلف في
كيل معلوم ووزن معلوم الى اجل معلوم
2.
Istihsan Dengan Ijmak
Istihsan
dengan ijmak ialah suatu peralihan daripada hukum pada satu-satu masalah yang
telah menjadi kaedah umum kepada hukum yang diistinbat melalui ijmak. Ia
terhasil setelah ulama’ mujtahid berfatwa tentang sesuatu masalah yang
berlawanan dengan kaedah umum mengenai masalah yang serupa dengannya.(Abdul
Latif Muda, 1984)
Dalam keadaan
lain, para mujtahid berdiam diri dan tidak mengingkarkan apa yang dilakukan
oleh masyarakat, yang mana ia bertentangan dengan kaedah umum yang ditetapkan.
Sebagai contoh, tidak sah jual salam jika diqiyaskan kepada akad jual beli,
kerana benda yang diakadkan belim wujud ketika akad. Oleh kerana jual salam
adalah baik dan perlu dalam masyarakat , maka ulama’ mengira baik dan harus.
Contoh lain adalah bayaran menggunakan bilik air dan al-istisna’.( Nota
kuliah,2009)
3.
Istihsan Berdasarkan Uruf
Hal tersebut
berlaku pada masalah yang menjadi amalan dan kebiasaan masyarakat dan ia
bertentangan dengan kaedah umum.Contohnya, menurut fiqh mazhab Hanafi,antara
prinsip umum harta wakaf hendaklah berkekalan.Berdasarkan prinsip ini,maka
tidak harus mewakafkan harta yang mudah dipindahkan kerana ia menunjukkan tidak
berkekalan.Sebaliknya,Imam Muhammad bin Hassan dari mazhab Hanafi mengharuskan
wakaf sama ada harta yang mudah dipindahkan kerana ia menjadi kebiasaan atau
adat masyarakat mewakafkannya seperti buku-buku.Ia dibolehkan atas dasar
istihsan yang menyalahi prinsip umum dan pegangan Imam Abu Hanafiah
sendiri.(Abd. Latif Muda&Rosmawati Ali@Mat Zin 1997:123)
4.
Istihsan Berdasarkan
Maslahah
Antara contoh
penggunaan istihsan ini ialah mengikut prinsip umum,tidak harus diberikan zakat
kepada Bani Hasyim.Tetapi sebaliknya Abu Hanifah mengharuskan memberi zakat
kepada mereka dizaman beliau berdasarkan istihsan.Iaitu untuk menjaga
kepentingan mereka daripada diabaikan. (Abd. Latif Muda,Rosmawati Ali@Mat Zin
1997:124)
5.
Istihsan Berdasarkan
Darurat
Antara contoh
permasalahan:Membersihkan perigi bernajis.Mengikut kaedah umum atau
al-Qiyas,perigi tersebut tidak akan bersih walaupun ditimba sebahagian atau
semua air dalamnya.Hal tersebut kerana,menimba sebahagian air di dalamnya tidak
memberi kesan atau tidak menyebabkan baki air yang ada itu bersih.Begitu juga
jika ditimba semua air pun tidak akan membersihkan air yang baru keluar dari
mata air dalam perigi tersebut.Justeru itu,air dalam perigi tersebut diharamkan
bersih atau tidak akan bersih walaupun ditimba semua air bernajis.Oleh itu
diharuskan mengambil air dari perigi tersebut kerana darurat dan
diperlukan.(Abd. Latif Muda,Rosmawati Ali @ Mat Zin 1997:123)
6.
Istihsan Berdasarkan Qiyas
al-Khafiyy
Keadaan ini
berlaku terhadap masalah yang mana bercamtum di antara dua qiyas.Di mana salah
satu jelas illahnya dan satu lagi tidak jelas illahnya.Istihsan jenis ini ialah
dengan mengeluarkan hukum berasaskan qiyas yang tidak nyata.(Abd. Latif
Muda,Rosmawati Ali @Mat Zin 1997:123)
F.
PENUTUP
Apabila dikaji
dan diteliti pengertian yang diberikan oleh ulamak Hanafi dan Imam Malik,
penggunaan Istihsan menurut pendapat mereka bukanlah berdasarkan akal dan nafsu
semata akan tetapi masig berdasarkan dalil-dalil syarak juga.
Apabila
diteliti pengertian istihsan menurut Imam Syafie pula adalah berlainan dengan
pengertian yang diberikan oleh ulamak Hanafi dan Imam Malik. Dimana Imam Syafie
menggambarkan penggunaan istihsan dengan berpandukan akal semata-mata, tanpa
dalil syarak, oleh sebab itula beliau menolak berhujah dengannya.
Disini dapat
dirumuskan bahawa perselisihan di antara ulamak mujtahid dan imam mazhab
tersebut mengenai kehujahan istihsan merupakan perselisihan dari segi lafaz
sahaja. Hal ini terjadi disebabkan tidak sama pengertian yang diberikan.
Sebenarnya antara mereka tiada perselisihan, kerana matlamat mereka adalah satu
iaitu membawa kebaikan untuk masyarakat, agama dan membawa kebenaran serta
berhati-hati dan teliti dalam mengeluarkan hukum. ( Abdul Latif Muda : 1997 )
G.
RUJUKAN
Abdul Karim
Zaidan.2006.الوجيز في اصول الفقه.Labenon:Resalah Public.
Abd.Latif
Muda,Rosmawati Ali@Mat Zin.1997.Pengantar Usul Fiqh.Kuala Lumpur: Pustaka Salam
Sdn Bhd.
Abdul Wahhab
Khallaf.1984.Sumber-sumber hukum islam.Bandung Risalah.
Amir Husin
Mohd Nor. 2002.Falsafah Perundangan Islam.Mahzum Book Services.
Hj Hassan bin Hj Ahmad.1998.Usul
Fiqh.Hamid Bhd.
Mohd Nasran
Mohamad,Anwar Fakhri Omar,Mohd Zamri Muda,Mohammad Zaini Yahaya.2001.
Metodologi Fiqh.Bangi:Universiti Kebangsaan.
Nota
Kuliah.2009.
ISTIHSAN
Disusun untuk memenuhi tugas semester IV mata kuliah Kaidah
Ushuliyah
.
Disusun oleh:
Eko Yusuf Permadi
Dosen Pembimbing :
Drs. H. Masruri Asmu’i
FAKULTAS SYARI’AH
JURUSAN AHWAL AL-SYAKHSHIYYAH
INSTITUT KEISLAMAN HASYIM ASY’ARI
TEBUIRENG
2012